Narrow your search

Library

KU Leuven (6)

KBR (3)

ULiège (3)

Thomas More Mechelen (1)

UCLouvain (1)

ULB (1)

VUB (1)


Resource type

book (4)

dissertation (2)


Language

English (4)

German (2)


Year
From To Submit

2009 (2)

1999 (1)

1982 (1)

1979 (1)

1978 (1)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Gleitlager : Berechnung und Konstruktion von Gleitlagern mit konstanter und zeitlich veränderlicher Belastung.
Authors: ---
ISBN: 3540086781 0387086781 Year: 1978 Publisher: Berlin Springer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Development of aerodynamic foil bearings for micro turbomachinery
Authors: ---
ISBN: 9789460180309 Year: 2009 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aërodynamische folielagers zijn een veel belovende lagertechnologie voor o.a. micro gasturbines. In deze thesis wordt de modellering van een geïdealiseerd folielager bestudeerd. Niet alleen de statische maar ook de dynamische eigenschappen zijn berekend. Niet verwonderlijk zijn deze sterk afhankelijk van de lagerflexibiliteit en de luchtlagerspleet. Uit de simulatie van de rotorstabiliteit is gebleken dat folielagers niet inherent beter zijn dan andere aërodynamische lagers. Door hun flexibele karakter is het echter mogelijk om het werkingspunt en de systeemeigenschappen te beïnvloeden zodat de stabiliteit verbetert. Bij de simulatie van een geïdealiseerd folielager wordt het topfoliegedrag sterk geïdealiseerd. De geldigheid van deze vereenvoudiging is gecontroleerd met eindige elementen simulaties. Hieruit blijkt dat de gemaakte vereenvoudiging betwistbaar zijn. Een gekoppelde EEM/EDM simulatie van een folielager met een niet-ideale topfolie toont dat de invloed hiervan op de lagereigenschappen beperkt is. Niet enkel theoretische onderwerpen zijn behandeld in dit werk. Ook verscheidene vernieuwende prototypes zijn gebouwd. Een eerste ontwerp bestaat uit twee gevonkte schijven met een gatschanier als flexibel element. In een tweede ontwerp worden dunne plaatjes geassembleerd in een behuizing. Het derde ontwerp is het meest eenvoudige folielager dat men kan maken: een elastomeerlaag vervult hier de rol van flexibel element. Om de simulaties te valideren is een proefstand gebouwd. In deze proefstand zijn diverse principes van de precisiemechanica gebruikt (Abbe principe, kinematische koppeling …). Met deze proefstand is het mogelijk om lagers te valideren tot een snelheid van 200 000rpm en een belasting tot 4N. Testlager verplaatsingen kleiner dan 0.1µm en belastingvariaties van 4mN zijn nauwkeurig meetbaar. Tot slot zijn er enkele experimentele resultaten getoond. Aërodynamische folielagers zijn een veel belovende lagertechnologie voor o.a. micro gasturbines. In deze thesis wordt de modellering van een geïdealiseerd folielager bestudeerd. Niet alleen de statische maar ook de dynamische eigenschappen zijn berekend. Niet verwonderlijk zijn deze sterk afhankelijk van de lagerflexibiliteit en de luchtlagerspleet. Uit de simulatie van de rotorstabiliteit is gebleken dat folielagers niet inherent beter zijn dan andere aërodynamische lagers. Door hun flexibele karakter is het echter mogelijk om het werkingspunt en de systeemeigenschappen te beïnvloeden zodat de stabiliteit verbetert. Bij de simulatie van een geïdealiseerd folielager wordt het topfoliegedrag sterk geïdealiseerd. De geldigheid van deze vereenvoudiging is gecontroleerd met eindige elementen simulaties. Hieruit blijkt dat de gemaakte vereenvoudiging betwistbaar zijn. Een gekoppelde EEM/EDM simulatie van een folielager met een niet-ideale topfolie toont dat de invloed hiervan op de lagereigenschappen beperkt is. Niet enkel theoretische onderwerpen zijn behandeld in dit werk. Ook verscheidene vernieuwende prototypes zijn gebouwd. Een eerste ontwerp bestaat uit twee gevonkte schijven met een gatschanier als flexibel element. In een tweede ontwerp worden dunne plaatjes geassembleerd in een behuizing. Het derde ontwerp is het meest eenvoudige folielager dat men kan maken: een elastomeerlaag vervult hier de rol van flexibel element. Om de simulaties te valideren is een proefstand gebouwd. In deze proefstand zijn diverse principes van de precisiemechanica gebruikt (Abbe principe, kinematische koppeling …). Met deze proefstand is het mogelijk om lagers te valideren tot een snelheid van 200 000rpm en een belasting tot 4N. Testlager verplaatsingen kleiner dan 0.1µm en belastingvariaties van 4mN zijn nauwkeurig meetbaar. Tot slot zijn er enkele experimentele resultaten getoond.


Dissertation
On the design of high-speed miniature air bearings : dynamic stability, optimisation and experimental validation
Authors: ---
ISBN: 9789460181566 Year: 2009 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Bearing systems : principles and practice
Author:
ISBN: 0198563191 Year: 1979 Publisher: Oxford : Oxford University Press,

Ball and roller bearings : theory, design, and application
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 0471984523 9780471984528 Year: 1999 Publisher: Chichester ; New York : Wiley,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"The information in this book will help bearing engineers make real-life improvements to the capacity and operational reliability of bearings in vehicles, machines, equipment and plants, saving on both time and costs. This book is an essential reference to the fundamental correlations of bearing engineering, and to all aspects of bearing design and technology."--Jacket.


Book
Voertuigtechniek, krachtoverbrengingen
Authors: ---
ISBN: 9026030312 Year: 1982 Volume: vol *34 Publisher: Oostmalle De Sikkel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 6 of 6
Sort by